De praktijkassistente ondersteunt de huisartsen en het team door het in behandeling nemen van hulp/zorgvragen en nemen van
passende vervolgacties. Het informeren en waar mogelijk adviseren van patiënten en het uitvoeren van veel voorkomende medisch-technische handelingen.
Wat kunt u aan de telefoon verwachten?
- De praktijkassistente stelt telefonisch de aard van de klacht of hulp/zorgvraag van u vast d.m.v. triage en op basis van eigen waarneming;
- Bepaalt welke vervolgactie nodig is qua urgentie, informatie en/of handeling.
- Schat daarbij ook de voor consult benodigde tijd in (als dit nodig blijkt);
- Vraagt de huisarts en/of verwijst door indien het opvolgen van de klacht niet tot de eigen competentie behoort;
- Licht toe waarom een afspraak niet nodig is;
- Geeft direct advies bij bekende eenvoudige en veel voorkomende klachten;
- Registreert informatie over de patiënt en vervolgactie of advies.
Heeft een eigen verrichtingenspreekuur en voert binnen de wettelijke bevoegdheidskaders en de vastgestelde bekwaamheidsgrenzen enkele eenvoudige handelingen/ onderzoeken uit zoals: oren uitspuiten, ECG maken, wrattenspreekuur, audiogrammen, subcutane en intramusculaire injecties toedienen, verzorgt wonden, voert eenvoudige analyses uit (bloed-, fluor-, urine- en ontlastingsonderzoek), etc.
De praktijkassistente behandelt u met respect en u respecteert ook de praktijkassistente.
Door de toenemende zorgvraag en de daarbij behorende grote hoeveelheid aan telefoontjes wacht u langer aan de telefoon. Wij werken hard om u te woord te staan en bedanken u alvast voor uw geduld en begrip.